Syukur itu Nikmat

Daniel, berusia awal 20 an datang dari keluarga sederhana, tidak terlalu mewah namun tidak juga terlalu susah. Hidup Daniel boleh dikatakan sempurna, cukup pakaian, cukup makan minum dan tempat tidur. Selama hidupnya, jarang sekali Daniel merasa hidup dalam keadaan susah. Mempunyai ibu bapa yang sentiasa mengambil berat tentang anak anak mereka, Daniel boleh dikatakan cukup bahagia.

Pekerjaan Daniel yang sentiasa memerlukannya¬†outstation di sekitar Semenanjung Malaysia sedikit sebanyak telah mengajar beliau tentang erti kehidupan sebenar……

Satu pagi Daniel menerima arahan dari¬†boss¬†beliau ‘ Daniel, saya mahu kamu ke Kampung Mat Kilau. Kita ada kerja di sana ‘. Seperti biasa Daniel yang sentiasa bersiap sedia terima dengan hati gembira, ‘ Yes, boleh outstation. gaji besar aku bulan ni ‘ kata Daniel di dalam hati.

Daniel tiba di Kampung Mat Kilau dengan begitu semangat. Keindahan kampung tersebut membuat Daniel kagum. Di sana, Daniel tidak di beri kemudahan pengangkutan. Tempat tinggal Daniel pula jauh di dalam kampung. Sukar jika mahu ke mana-mana. 

Selepas beberapa hari di sana, hati Daniel mula memberontak. Ada sahaja yang tidak kena. Kadang-kadang beliau terpaksa berlapar. Seharian berada di rumah kerana sukar untuk bergerak. Daniel yang selama ini gembira dengan kerja mula merasakan kerjanya itu sebagai satu beban. 

Susahnya takde kereta ni, susahlah nak cari makan’

‘ Jauhnya kedai makan, penatlah aku nak jalan pergi beli’

‘ Kejam betul boss aku, asal die tak provide kemudahan untuk aku. hish’

Susahnya hidup ni….’

Pelbagai omelan, complaint di keluarkan oleh Daniel. Semuanya serba tak kena. Hampir tiap-tiap hari.

Tapi suatu hari……

Daniel menguatkan semangat untuk berjalan kaki sekitar kampung mencari kedai. Dalam perjalanan beliau dapat melihat kehidupan orang kampung di situ. Ada yang terpaksa berjalan kaki ke tempat kerja yang jauh. Ada yang terpaksa memikul beban yang berat. Ada yang sedang membaiki rumah mereka yang serba kekurangan.

Di situ terdetiklah di hati Daniel….

‘ ya Allah, keadaan mereka lebih susah dari aku. Tapi aku masih complaint macam-macam’

¬†Walaupun memikul beban yang berat, mereka masih mampu tersenyum. Tidak langsung mengeluh’

‘¬†Mereka ni walaupun hidup serba kekurangan, masih boleh senyum riang’

Mulai dari hari itu, Daniel mula sedar bahawa dirinya sendiri yang membiarkan dia berasa susah. Keluhan yang dikeluarkan Daniel tiap-tiap hari itu yang membuatkan hatinya tidak senang.

Kini Daniel sedar, ada lagi orang yang lebih susah dari dirinya. Daniel juga sedar, jika seseorang itu terima seadanya dan sentiasa SYUKUR dengan apa yang ada, mereka tidak akan rasa susah.

Kini Daniel belajar bahawa kita hidup di dunia yang sementara ini perlulah sentiasa bersyukur. Dengan kuasa Allah, bila-bila saja Dia boleh tarik balik rezeki yang Dia telah bagi pada kita. Daniel mula sedar ini semua ujian dari Allah yang mahu kita manusia sentiasa bersyukur.

‘ Ya Allah, ampuni lah kami. Jauhilah kami dari sifat tidak bersyukur. Sesungguhnya Engkau lah Pemberi Nikmat, Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang’

Amin.

 

 

Advertisements

A Month as an Engineering Geologist

Hello mellow,

Its been a while since I wrote something in this blog. But looking at one of my colleague who seems to actively update his blog (everyday!!), he encourage me to write something.

This coming Monday, will be exactly one month I’ve worked as an engineering geologist at G&P Geotechnics. At first, the feeling of¬†nervousness is at maximum level meeting all the new people. But lucky, all of them are really nice. The working environment is really good (so far :P). I’ve been given the chance to meet many types of people with different attitudes (all are positive okay! hehe).

In term of job scope, it never been in my mind I would be working as an Engineering Geologist supervising subsurface investigation. All those terms within the job are really new (never heard about it during my study except on the mapping works).  What ever it is, from this I will be able learn a new thing which might be useful in the future. Who knows? :)

A month as an Engineering Geologist,

I have change a little bit

A month as an Engineering Geologist,

I have yet to feel stress but happy ever after

A month as an Engineering Geologist,

I hope I would gain more out of it

A month as an Engineering Geologist,

I pray for better days in the future.

Right now, I am doing terrain mapping again in Penang. A lot of new things I’ve learnt and I hope it will continues. :)

Allahumma ahsanta akhlaqona fi kulli makan wa fi kulli sa’ah

‘Inna fatahna laka fatham mubina’

You are Who you Are

These days towards the end of the year 2011, the most discussed issue, the most concerned situation, I would say is our beloved country POLITICS matter. Looking at the whole picture, who knows what will happen in the near future. Those with power will delicately protect their place and those without will surprisingly fight, for them they fight for what are they entitled to, fight for their right.

If you observe, if you read, if you think, if you discuss, if you judge… who do you think are right one, which people are the one that actually wrong?? This side or that side. All that we are fighting for regardless of any demands, let first think, look around, think again… for what, for who do we march on energetically.. for who, for what that we defend till blood.

FOR OUR OWN BENEFIT??? FOR EVERYONE???

Personally, I can see majority people are fighting for their own benefits. If people are fighting for the sake of everyone, to make a better living for everyone. How peace can the world be. But then again, we can never be perfect but remember we still can improve.

They say ‘Ambil yang bersih, buang yang keruh’.

If we are able for further improvement, why don’t we try. For the sake of better living for everyone.

‘You are who you are, You choose who you want to be’

… but make sure you choose the right one.

Wallahualam

The END.

Criminal Minds

Topic today is not about the so-called TV Series ‘Criminal Minds’, but it reflects how dangerous and sharp one mind can be. ¬†Human these days are very knowledgeable, they gain them through their own effort or indirectly been exposed to them with the power medias and the gang. These knowledge as we all know, if been used in negative way will result in bad bad bad situations. I have been following a lot of intelligent, popular figure online, reading the news and observing their thoughts on certain issues.

I realized these intelligent people somehow, in certain issues just throw away their opinion without deep thinking but yet positively affect them (if you know what I mean). ¬†I can see how they are using their logical thinking, current trends as their support. I wrote on my twitter FACT IS FACT, TRUTH IS TRUTH, YOU CAN DENY, BUT YOU CAN’T CHANGE. It feels sad to see how one thing which is clearly wrong but with a few logic arguments it looks OK. Phew.

That’s it. Just writing what is in my mind right now, short and simple!

p/s: Don’t twist the fact. You are an intelligent person so be like one.

Laytah :)

COACH

For those who are looking something special for your special ones… your mom, your girlfriend, your sister or even your grandmother…. presenting¬†beautiful¬†COACH handbags by DiaMarty Collection. Those handbags are delivered to you directly from the US with cheaper price. Don’t miss out to check them out… VISIT US at http://diamarty.blogspot.com/

more choices available. HAppy SHopping ^^

4 Perkara Sebelum Tidur

4 PERKARA SEBELUM TIDUR

( Tafsir Haqqi ) Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :

1. Sebelum khatam Al Quran,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,

3. Sebelum para muslim meridloi kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah….

Bertanya Aisyah : Ya Rasulullah.. .. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?? Rasul tersenyum dan bersabda : Jika engkau hendak tidur bacalah,

1) Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Quran.

2) Membaca selawat untukku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

3) Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.

4) Perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah