Kisah Bangau

Bangau oh bangau mengapa engkau kurus? Macam mana aku tak kurus ikan tak mahu timbul

Ikan oh ikan Kenapa tak mahu timbul? Macam mana aku nak timbul rumput panjang sangat

Rumput oh rumput Kenapa panjang sangat? Macam mana aku tak panjang kerbau tak makan aku

Kerbau oh kerbau Kenapa tak makan rumput? Macam mana aku nak makan perut aku sakit

Perut oh perut mengapa engkau sakit? Macam mana aku tak sakit makan nasi mentah

Nasi oh nasi mengapa engkau mentah? Macam mana aku tak mentah kayu api basah

Kayu oh kayu mengapa engkau basah? Macam mana aku tak basah hujan timpa aku

Hujan oh hujan Kenapa kau timpa kayu? Macam mana tak timpa kayu katak panggil aku

Katak oh katak mengapa panggil hujan? Macam mana aku tak panggil ular nak makan aku

Ular oh ular Kenapa nak makan katak? Macam mana aku tak makan memang makanan aku, memang makanan aku

Selepas baca lirik lagu ni baru tersedar, diri kita ni slalu cuba nak salahkan orang laen. Walaupun benda yang kita buat tu salah, kita still nak divert kat orang laen. Sebab ni la kot ada timbul perasaan hasad dengki, dendam sesama sediri. kadang2 kita xsedar pon, dalam percakapan kita, kita sebenarnya sedang menyalahkan orang laen dalam apa sahaja yang kita nampak salah (walaupun kita yang buat). situasi mcm ni la kot penyebab hasad dengki suma. mungkin sekarang tiba masa kita kena practice terima segala kesan perbuatan kita sendiri. u think?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s