Sejarah Alfonso

Orait, selepas lama menyepi sbb bz n xm kita mulakan blk sesi santai dgn mengenang kembali sejarah negara kita. ikuti kisah berikut:

1908 : alfonso de la boorg meyampaikan hasratnya kepada raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke asia tenggara ( melaka pusat perdangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagagan timur barat raja portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera (158 biji kapal, 15300 ( anngaran) bala tentera

1909 : Portugis menhantar perisik ke melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

10/1910 : alfonso berjaya menawan melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal ( hang tuah, hang lekir, hang lekiu,hang jebat dan hang kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak alfonso, untuk menawan melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara.. akhirnya dapat juga menawan melaka setelah hampir kecewa dan putus asa…

1912 : setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke kedah dan p.pinang, yang kitika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,…

feb 1912: alfonso menghantar perisik ke kedah dan pulau pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana ( Kedah dan p.pinag) mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar kedah dan pulau pinang untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. . Semiggu selepas

FEB 1912: Perisik balik ke melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

Perisik 1.2.3 : selamat pagi tuan ( sabil bertabik)

al fonso : selamat pagi

Perisik 1 : Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan kedah dan pulau pinang

al fonso : Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2 : Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang tuah, hang jebat, hang kasturi, hang lekir dan hang lekiu pun kita kehilagan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan kedah dan perlis yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3 : Betoi tu tuan…antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu man,hang pi mana, hang nak p mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat sana….. Mendengar hasil risikan itu alfonso pun tak jadi nak pi serang kedah dan pulau pinang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu melaka amat ngeri……ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat kedah dan pulau pinang.

Enjoy :)

5 thoughts on “Sejarah Alfonso

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s